Recompensarea non-financiară a angajaţilor

motivare-angajatiEsti manager? Cum iti motivezi angajatii?

 

Fiecare angajat apreciază cu siguranță un salariu mai mare, însă tot mai mulți realizeaza că banii nu aduc fericirea, nici determinarea și nici loialitatea. Recompensele non-financire îi inspiră și motivează pe angajați altfel decât o pot face banii.

Adevărul este că posibiltatea unei companii de a își păstra și motiva angajații cu recompense financiare este limitată. Așa că fiecare companie și, mai ales, orice manager se întreabă ce alte posibilități de motivare ar putea utiliza.

Recompensele non-financiare nu fac parte din salariul angajatului. De cele mai multe ori acestea presupun costuri foarte mici sau deloc pentru companii, însă au o mare semnificație.

Numeroase studii au arătat că pentru angajații care au salarii satisfăcătoare și care ocupă poziția lor in companie de mai mult timp, factorii motivaționali non- financiari sunt mai eficienți decât sumele suplimentare, când e vorba de construirea unei relații de lungă durată între angajat și angajator. Multe recompense financiare generează în principal un efect de ridicare a motivatiei angajaților doar pe termen scurt, iar asta poate avea consecințe devastatoare nedorite. Criza economică din ultimii ani dă însă managerilor ocazia de a reevalua îmbinarea recompenselor financiare cu cele non-financiare, astfel încât prin echilibrarea performanțelor pe termen scurt și pe termen lung, companiile lor să continue să fie eficiente.

Recompensele non-financiare eficiente ating angajații la nivel emoțional și îi fac să se simtă doriți, apreciați și prețuiți. Angajații raspund bine la recompensele non-financiare, însă managerii ar trebui să știe că acestea nu sunt ușor de oferit. Companiile și managerii lor trebuie să își amintească mereu ca angajații înțeleg reducerea chetuielilor, iar acesta este motivul pentru care recompensele non-financiare nu trebuie să fie sau sa pară “ieftine”. Dacă  o fac, acestea vor fi mai mult dăunatoare decât folositoare, pentru că vor exista resentimente.

A investi în forța de muncă arătând apreciere în moduri cât mai creative este una dintre cele mai bune metode prin care companiile își păstrează angajații talentați și crează o cultură sustenabilă a succesului.

 

Relațiile sunt importante

Adesea angajații se simt folosiți și prea puțin apreciați de companiile pentru care lucrează din greu de dimineața pâna seara. Concedierile, condițiile stresante de lucru, solicitarile din ce în ce mai mari și mai multe, manageri zgârciți cu aprecierile și colegi de lucru ne-cooperanți contribuie la lipsa de implicare a angajaților. La baza acestei situații se afla relația angajat- angajator. Pentru a lucra cu întregul lor potențial angajații trebuie să se simtă bineveniți, valorizați și apreciați. Recompensele non-financiare ajută companiile să raspundă nevoilor acestei relații.

La începutul relației, atât angjatul cât și angajatorul intră în relație cu asteptari înalte și cu cele mai bune intenții. În timp, dacă angajatul și angajatorul nu se apreciază și nu sunt mulțumiți unul de celălalt, relația se deteriorează și are un impact devastator asupra moralului angajatului. Aceasta dinamică poate chiar să impacteze profitul companiei, daca situația este generalizata la nivelul acesteia. Acum este momentul pentru companii să înțeleagă că există multe tipuri de recompense non-financiare pe care le pot utiliza petru a păstra angajați talentați și a construi relații vitale cu angajații.

 

Impactul recompenselor non-financiare

Studii recente au arătat că recompensele non-financiare au un impact motivator mai mare decât recompensele financiare. În timp ce motivatorii financiari cei mai importanți au la baza performanța și constau în bonusuri, măriri salariale sau dividende/actiuni, din punct de vedere non-financiar se evidențiază ca factori motivatori aprecierea si laudele managerului direct, atenția acordată de lideri și oportunitățile de a coordona proiecte speciale.

Cei mai importanți factori motivatori, spun studiile, au la bază aprecierea și lauda. Aceste două elemente sunt esențiale în orice relație, inclusiv în cea dintre angajator și angajat. Aprecierea și lauda ar trebui să fie în centrul atenției recompensării non-financiare a angajaților.

 

Tipuri de recompense non-financiare

Majoritatea tipurilor de recompense non-financiare pot fi clasificate in patru categorii: recunoaștere, recompensă, oportunitate și flexibilitate. Ce putem include in aceste categorii?

 

Recunoastere

  1. Acordarea unei diplome în fața tuturor colegilor
  2. Cina cu Managerul General al companiei
  3. Libertatea de a lua mai multe decizii
  4. Un nou birou sau o îmbunatațire a spatiului de lucru

 

Recompense

  1. Vouchere
  2. Diverse premii
  3. Carduri cadou

 

Oportunități

  1. Șansa de a conduce o echipă sau un proiect
  2. Participate la un training plătit de companie
  3. Promovarea
  4. Participarea la un program de mentorat

 

Flexibilitate

  1. Zile libere plătite
  2. Program de lucru flexibil
  3. Posibilitatea de a lucra de acasă
  4. Posibilitatea de a alege o parte din sarcinile de lucru

 

De ce nu utilizeză mai multe companii fctori motivatori non-financiari?

 

Unul dintre motive ar putea fi că mulți manageri ezită să conteste un motto managerial tradițional: banii sunt ceea ce contează. Asfel, managerii încă mai cred că primele financiare sunt principala recompensă pentru cei mai mulți angajați.

Un alt motiv ar putea fi că recompensele non-financiare utilizate pentru motivarea angajaților presupun mai mult timp și dedicare din partea managerilor.

Totuși, unele companii se străduie să înțeleagă ce îi motivează pe angajatii lor și să le ofere acestora ceea ce-și doresc. Fie ca e vorba de mai multă interacțiune cu managemnetul superior al companiei, de responsabilitatea socială în cadrul comunității în care își desfașoară activitatea sau despre recunoașterea meritelor, unele companii au introdus astfel de sarcini in fișele de post ale managerilor în încercarea de a le oferi angajaților un mediu de lucru cât mai motivant.

Iata si un model de companie care tine cont de aceste principii si mult mai mult AICI.

 

Echipa CONFIDENT